Budavári Ágota: Az alkalmazkodás a személyiségünket teszi próbára

Mennyire befolyásolja a pszichénket a járvány? Hogyan tudjuk a korlátozásokat úgy beépíteni az életünkbe, hogy az ne okozzon veszteséget? Miképp tudjuk a félelmeinket kordában tartani? Dr. Budavári Ágota sportpszichológus megnyugtató válaszokat adott sok kérdésre.

– A legfontosabb, hogy a gyerekek nem érzékelik a vírus fenyegető voltát, illetve nem közvetlenül. Ők a körülöttük lévő felnőttek feszültségét érzik, elsősorban a saját szüleik rettegését; a nagyszülők miatti aggodalmat és az egzisztenciális félelmeiket. A felnőtteknek sokszintű fenyegetettséggel kell most megbírkózniuk és a gyerekeik átérzik ezt a küzdelmet – mondta elöljáróban dr. Budavári Ágota. A sportpszichológustól útmutatást kértünk: hogyan kezeljék a felnőttek ezt a rendkívüli helyzetet. Mert az gyorsan kiderült, hogy a szülők és edzők számára kell elsősorban tanácsokat adni, a gyerekek rugalmasabbak és közelebb állnak hozzájuk az online módszerek.
Arra a kérdésre például, hogy a komfortzónából való kilépés, a megszokott napirend felborulása, a közösség részben vagy egészben való elvesztése mennyire viselheti meg a sportiskolásokat, a szakember meglepően megnyugtató választ adott.
– A gyerekek életének színtere most az online tér, de ők ezt élvezik, számukra ez egy természetes közeg és rendkívül jól használják. Csak mi, felnőttek, gondoljuk úgy, hogy ez nem jó, nem egészséges. Dehogynem, ha jól használjuk! Én úgy látom, hogy a pedagógusok nagy része is felmérte ezt, és okosan, hatékonyan használják az eszközöket és az online teret. Sőt, vannak vélemények, amik szerint a digitális oktatás még hatékonyabb is, mint a hagyományos, könnyebb megoldani például egy csoportbontást, és sokkal több figyelem juthat egy-egy tanulóra. Ez igaz a sportközösségekre is: ebben a helyzetben az egyéni teljesítmények kerülhetnek fókuszba.
– Ami most veszteség – folytatta dr. Budavári Ágota -, az a közösség hiánya. De a gyerekek ezt is áthidalják; csetelnek, videóhívásokat tartanak, a szabad ég alatt találkoznak. Sportolóink is a szabadban edzenek, a Soproni Sportiskola ezt már tavasszal is kiválóan megoldotta. A személyes találkozások hiánya inkább a kisebbeknél okozhat gondokat, életkorukból eredően nekik még szükségük van a közös játékra, a fizikai jelenlétre. Őket segíteni kell, a szabadban való közös játék, sporttevékenység jó megoldás. A sportolók számára pedig feladatokat kell adni, a kommunikáció nem szűnhet meg sem az edző és játékos, sem a játékosok között. Az eszközökön keresztül ez nem okozhat nehézséget. Motiválni kell az akadémistákat, irányítani, vezetni az online térben is. És nagyon fontos a visszacsatolás, érezzék, hogy az edző figyel rájuk, ellenőrzi őket, számonkér és minősít. A kommunikációnak ezen a csatornáján is fontos a megerősítés, a dícséret vagy éppen a noszogatás. Az érzelmi hajtóerő ugyanúgy fontos és ugyanúgy működik online térben is – hangsúlyozza a szakember.

Dr. Budavári Ágota szerint az alkalmazkodás próbára teszi ugyan a személyiségünket, de csak erősebbek leszünk az akadályok leküzdésével. S mi mást tenne egy sportoló, minthogy győz…